Vis is gezond

gezondheidVis smaakt heerlijk, is makkelijk te bereiden én heel goed voor je!

Vis bevat onder meer B-vitamines en mineralen en goed verteerbaar eiwit. Vis eten is vooral belangrijk vanwege de visvetzuren. Deze helpen hart- en bloedvaten gezond te houden. Ook zijn ze belangrijk voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen bij baby's.

Daarom adviseert het Voedingscentrum twee keer per week vis te eten, waarvan één keer vette vis. Dat kan door vis te eten bij de warme maaltijd, maar ook bij de lunch of tussendoor.

Vitamines

Vitamine A is belangrijk voor de ogen, een gezonde huid, de groei en de weerstand.
Vitamine D
zorgt voor stevige botten en tanden en speelt ook een rol bij de ontwikkeling en het functioneren van de hersenen van kinderen.
Vitamine B12
is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel.


Mineralen

bereiden_schol_stap_2716Vis bevat in vergelijking met vlees minder ijzer, omdat er minder bloed in zit. Zeevis bevat in verhouding veel jodium en fluor. Ook zit er selenium en fosfor in.

Eiwit

Vis zit boordevol eitwit. Eiwitten in het lichaam zijn erg belangrijk omdat ze op verschillende manieren bijdragen aan de bouw van het lichaam. Alle lichamelijke cellen en weefsels bestaan deels uit eiwitten. Vooral spieren bestaan grotendeels uit eiwit. Gemiddeld komt 30% van het eiwit dat Nederlanders binnenkrijgen uit vlees, vis, vleeswaren en gevogelte. Ruim 15% daarvan komt uit vis.

Vetten

Het gehalte vet in vis verschilt sterk per vissoort en kan ook binnen de soort sterk uiteenlopen. Dit hangt samen met het leefmilieu, leeftijd, geslacht en seizoenen, voedselaanbod en tijdstip van paaien. Bij haring en makreel loopt het vetgehalte zelfs op van vijf procent in het voorjaar tot vijfentwintig procent in het najaar.

Bekijk de film

De film

Visrecepten

Visrecepten

Soep-Scheveninger-Best-6Verse Vissoepen

Pierre2

Pierre Wind

vissoorten

Onze vissoorten