Gezondheid

gezondheid-visVis smaakt heerlijk, is makkelijk te bereiden én heel goed voor je!

Vis bevat onder meer B-vitamines en mineralen en goed verteerbaar eiwit. Vis eten is vooral belangrijk vanwege de visvetzuren. Deze helpen hart- en bloedvaten gezond te houden. Ook zijn ze belangrijk voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen bij baby's.

Daarom adviseert het Voedingscentrum twee keer per week vis te eten, waarvan één keer vette vis. Dat kan door vis te eten bij de warme maaltijd, maar ook bij de lunch of tussendoor.

Vis eten als je wilt afvallen

Lekker en gezond eten gaat heel goed samen. Vis is een heel goed voorbeeld. Veel soorten vis zijn mager en bevatten weinig calorieën. Vaak nog minder dan vlees of kip. Zelfs vette vis is wat calorieën betreft te vergelijken met een gemiddeld vet stukje vlees.

Leg de vis op de grill, bak hem in de oven of leg hem op de grill, met weinig olie of vloeibare margarine. Paneer de vis liever niet, dan zuigt hij extra veel vet op. Je kunt vis ook in de oven bereiden, bijvoorbeeld in een pakketje. Vis is ook heel goed klaar te maken in de magnetron. Dan blijft je gerecht lekker mager! Kijk voor een handige bereidingstabel voor vis op www.visrecepten.nl.

visrecepten

 

Vis is goed voor kinderen

Vis eten is voor kinderen erg belangrijk. Kinderen moeten goed te groeien en hebben daar allerlei bouwstoffen voor nodig, zoals omega 3 visvetzuren.

Vitamine D is van belang voor sterke botten en tanden. Als kinderen één of twee keer per week vis eten, dan zit het wel goed. De allerkleinsten van 1 tot 3 jaar moeten zo’n 60 gram vis per week eten en voor kinderen vanaf 4 jaar zijn porties van zo’n 100 à 125 gram per week raadzaam.

Vis kan natuurlijk heel goed bij de warme maaltijd, maar probeer bijvoorbeeld ook eens stukjes haring als tussendoortje of sardientjes of makreel op de boterham.

vissers

Onze vissers

Soep-Scheveninger-Best-6Verse Vissoepen

Pierre2

Pierre Wind

vissoorten

Onze vissoorten

Bekijk de film

De film